برچسب ها: هوش, مصنوعی,

هوش مصنوعی
زمان کنونی: 09-16-2014, 11:58 PM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Ali
آخرین ارسال: fire man
پاسخ: 3
بازدید: 2628

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات : 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
هوش مصنوعی
نویسنده پیام
ارسال: #1
هوش مصنوعی  
I Love ::1
********
مدیر کل
ارسال ها: 427
تاریخ عضویت: Dec 2010
اعتبار: 205
سپاس ها 3681
سپاس شده 2161 بار در 418 ارسال
پلتفرم‌ها:  
PC
 

مقدمه
هوش مصنوعی را به صورت مدرن میتوان مطالعه و طراحی هوش تعریف کرد که واسطه هوشمند آن یک سیستم است که کنش های محیط را درک کرده و مطابق ان واکنش می دهد. مخترع این اصطلاح جان مک کارتی در سال 1956 هوش مصنوعی را چنین تعریف کرد : دانش ومهندسی برای ساخت هوش ماشین.
هوش مصنوعی (AI (ناحیه ای متمرکز از دانش کامپیوتری در ایجاد دستگاه ها است که می تواند آنها را همانند رفتارهای یک انسان بکار بگیرد. توانایی ساختن دستگاه های هوشمند انسان را از روزگار دیرین فریفته بود و امروزه با پیدایش کامپیوتر و تحقیقات 50 ساله در زمینه تکنیک های برنامه نویسی هوش مصنوعی رؤیای ساختن دستگاه های هوشمند به حقیقت پیوسته است .
محققین در حال ساختن سیستم هایی هستند که بتوانند افکارورفتارانسان را تقلید کنند ، حرف ها را بفهمند ، بهترین بازیکن (انسان) شطرنج را شکست دهند و بیشمار کارهای دیگری که قبل از این غیر ممکن بودند .
نام های دیگری نیز برای این زمینه پیشنهاد شد که به عنوان مثال " محاسبات انجام شده توسط الگوریتمها " و "هوش ترکیبی" یا " محاسبات عقلانیتی " را میتوان نام برد. واژه " هوش مصنوعی " برای تعریف ویژگی خاصی از ماشین یا برنامه ها استفاده میشود ، هوشی که سیستم آن را نشان می دهد.
تحقیقات هوش مصنوعی از ابزارها و بینش خاصی ازرشته های زیادی استفاده می کند، شامل : علم کامپیوتر، روان شناسی ، فلسفه ، علم شناختی ، زبان شناسی ، تحقیق در عملیات ، اقتصاد ، تئوری کنترل ، احتمال، بهینه سازی و منطق. هوش مصنوعی همچنین درکارهایی نظیر: طراحی روبات ، کنترل سیستمها ، زمان بندی ، استخراج داده ها ، تشخیص صدا و تشخیص چهره و مواردی دیگر اشتراک دارد.


تاریخچه
نظریه هوش مصنوعی درکنفرانسی درمحوطه دانشگاه دورتموند در تابستان سال 1956 مطرح شد و طی ان John McCarthy, Marvin Minsky, Allen Newell و Herbert Simonلابراتوارهوش مصنوعی را درMIT وCMU استانفورد تاسیس کردند. آنها و دانشجویانشان برنامه هایی رامی نوشتند که برای اکثر مردم واقعاً حیرت انگیز بود. کامپیوترها مشکلات را توسط جبر و مقابله حل می کردند ، قضایای منطقی را اثبات می کردند وهمچینین انگلیسی صحبت می کردند.
در اواسط دهه 60،DARPA برروی تحقیقات آنها سرمایه گذاری بسیاری کرد.و آنها نیز تمایل به پیشگویی حیرت انگیزی درمورد کارشان داشتند. این پیشگویی ها و بسیاری موارد دیگرشبیه به آنها به درستی تحقق نیافت. آنها درپیشگویی هایشان نسبت به بعضی مسائل که آن را کم بودن قدرت کامپیوترها عنوان می کردند شکست خوردند. مواردیکه به هنگام حل مسائل توسط الگوریتمهای آنها به صورت خودسرانه اتفاق می افتاد، اشکال فهماندن اطلاعات عاقلانه و همچنین استدلال عاقلانه، اشکالات باورنکردنی ازقوه ادراک ، حرکت و اشکالات منطقی.

درسال 1974 درطی دریافت انتقادی ازSir James Lighthill از کشور انگلستان و فشارهای بیشترازکنگره به سرمایه ی بیشتربرای تولید پروژهای بیشتر، DARPA تمامی تحقیقات اکتشافی رهبری نشده را قطع کرد. این اولین زمستان سرد پروژه ی هوش مصنوعی بود.
در اوایل دهه 80 طرح توسط تجارت موفق سیستمهای خبره دوباره جان تازه ای گرفت ودر سال 1985 بازارفروش هوش مصنوعی به مرز بیش از 1 میلیارد دلاررسید.Minsky و بقیه به اجتماع این آگاهی را دادند که شوق و ذوق برای هوش مصنوعی به صورت بسیارپیچیده ای از کنترل خارج شده و همین باعث بروز مشکلات و ناامیدی هایی میشود. حق با Minsky بود شروع کار همراه بود با از هم پاشیدگی بازار ماشین لیسپ در سال 1987 ، و هوش مصنوعی باردیگربا رسوایی مواجه شد و مدتی بعد زمستانهای سرد و دیرپای بیشتری شروع شد.
در دهه 90 هوش مصنوعی بزرگترین موفقیت خود را کسب کرد البته با مقداری کارها واطلاعات پشت پرده.هوش مصنوعی سراسرصنعت وتکنولوژی را دربرگرفته بود، به شرط پیشرفت عملیات نظامی، استخراج داده ، تشخیص پزشکی وبسیاری موارد دیگر. این پیشرفت فاکتورهای متعددی داشت : قدرت باورنکردنی کامپیوترهای امروزی ، اهمیت بیشتر برای حل مسائل کوچکترمشخص شده ، ایجاد گره خوردگی جدیدی بین هوش مصنوعی و زمینه های دیگر با مشکلات مشابه و بالاخره دادن تعهد محققان به متد های ثابت ریاضی و استاندارد های علمی بسیار مشکل.


طرح کلی هوش مصنوعی
هوش مصنوعی شاخه ای از دانش است که به ماشین ها در حل مسائل پیچیده به شکلی انسان دوستانه کمک می کند . این معمولاً مشخصه هایی از هوش انسان را نیز درگیر خود می کند و آنها را به عنوان الگوریتم هایی در یک روش دوستانه دوستانه کامپیوتری اعمال می کند. کما بیش یک رویکرد قابل انعطاف یا مؤثرمی تواند وابسته به احتیاجات محرز باشد که مصنوعی بودن هوش را نشان بدهد.


یکپارچگی سیستم هوش مصنوعی
مغز ایده یکپارچگی هوش مصنوعی اجزای نرم افزاری منحصر به فردی را ایجاد می کند. همانند ترکیب کننده صدا ، هماهنگ با بقیه اجزا ، همانند دانش و حس برای ساخت سیستم هوش مصنوعی بزرگتر ، عریضتر و همچنین تواناتر.
اصلی ترین راه هایی که برای یکپارچگی پیشنهاد شد مسیر یابی از طریق پیغام است با پروتوکلهای ارتباط که اجزای نرم افزار اغلب در میان یک تخته سیاه میان افزار سیستم برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند ، اکثر سیستمهای هوش مصنوعی انواعی از تکنولوژی های یکپارچه را درگیر میکنند . به عنوان مثال یکپارچگی تکنولوژی ترکیب حروف با شناخت صدا .
اگر چه ، در سالهای اخیربحث های زیادی در رابطه با اهمیت سیستم یکپارچه هوشمند به عنوان یک رشته درباره حقوق آن مطرح شده است.
طرفداران این نظریه محققانی از جمله Marvin Minsky, Aaron Sloman, Deb Roy Kristinn , R. Thórisson و Michael A. Arbib هستند. دلیلی برای جلب توجه کردن یکپارچه بودن هوش مصنوعی این است که تعداد زیادی هوش مصنوعی ساده ( وابسته) برای مشخص کردن نواحی مشکلات ایجاد شده است (از جمله دید کامپیوتر ، ترکیب صدا و غیره )


چرا یکپارچگی ؟
مرکزیکپارچگی سیستمها، مخصوصاً با ملاحظاتی به اندازه ، به این نتیجه میرسیم که اکثر هوش های مصنوعی دراندازه های قابل توجه از بسیاری از پردازش های And/Or استفاده شده ازورودی و خورجی چند کیفیتی ترکیب شده اند. به عنوان مثال یک هوش شبیه انسان ممکن است که قادر به استفاده از ترکیب حروف برای صحبت کردن باشد ، از تشخیص صدا برای شندین استفاده کند ، از مکانیزمی منطقی برای فهمیدن استفاده کند ( و یا موارد تعریف نشده دیگر).
یکپارچگی این شروط ضروری می باشد.


رقابت ها و راه حل ها
مثالی از چگونگی استفاده کردن از واحدهای گوناگون نوشته شده توسط زبانهای برنامه نویسی گوناگون درکامپیوترهای شامل سیستم یکپارچگی هوش مصنوعی.
همکاری یکی از قسمتهای انتگرال و کامل ازتوسعه دهندگان نرم افزارهاست که توسط اندازه کمپانی سازنده و اندازه شعبه نرم افزارملاک قرار داده می شود. ازجمله ابزارهایی که به سهولت همکاری نرم افزاری کمک می کند زیربرنامه های گوناگون و استاندارد است که توسعه دهندگان می توانند از کیفیت و راحتی نرم افزارشان اطمینان حاصل کنند و اینکه نرم افزارآنها با محصولات تولید شده توسط دیگران سازگاری دارد. ( همانند استاندارد های W3C که برای توسعه صفحات وب استفاده می شود.(
اگرچه، همکاری در زمینه هوش مصنوعی سابقاً کمبود داشته است که این مشکل هدایایی از مشکلات را به شاغلان سیستم یکپارچکی هوش مصنوعی تقدیم می کند و باعث می شود که محققان هوش مصنوعی هرگاه که نیازبه مشخص کردن کاری برای نرم افزارشان دارند تمام کارها را از ابتدا انجام دهند.همچنین عامل مشخصه آسیب رسان دیگر " اینجا اختارع نشده است" می باشد که درمحققان هوش مصنوعی به صورت یک بیزاری بزرگ ازدرست کردن برروی کاردیگران خود را آشکارمی کند.
خروجی این نوع هوش مصنوعی دسته های بزرگی ازراه حل ها را درپی خواهد داشت. تحقیقات هوش مصنوعی تعداد بیشماری ازنرم افزارها ومکانیزم های مجزا را که به طور جداگانه با قسمتهای گوناگون از هوش مصنوعی سروکار دارند را تولید کرده است.
به عنوان مثال :
• ترکیب صدا
• FreeTTS از CMU
• تشخیص صدا
• Sphinx از CMU
• دلایل منطقی
• OpenCys از Cycorp
• شبکه باز قضاوت صحیح ذهن از MIT
با توجه به رشد روزافزون جنبش نرم افزارهای آزاد ، بسیاری از نرم افزارهای شامل هوش مصنوعی ایجاد شدند که قابل دسترس برای اعمال و کارهای عمومی بود. گام بعدی ادغام اجزای منحصربه فرد این نرم افزارها به صورت منسجم دریک سیستم هوش مصنوعی وسیع تراست.
به عنوان یک گروه بزرگ ازاجزاء ( که معمولاً با یک هدف به کار گرفته می شوند) که توسط اجتماع ساخته شده است ، اکثرراه های دستیابی برای رسیدن به یکپارچگی ارائه دادن یکی ازاین اجزا برای ارتباط آسان تربا یکدیگراست.هرجزء خودش تبدیل به یک واحد می شود که می تواند درتنظیمات و پیکربندی های گوناگون ازمعماری بزرگترامتحان شود.


مکانیزم
سیستم های ویژه از اولین سیستم های هوش مصنوعی بودند که در کنار موتورهای خودکاراستنتاج که شامل دلایل پیش و پس بودند ساخته شدند. مبنی بر شرطهای IF که سیستم نتایج THEN را استنباط می کند.
در واژه نتایج برنامه های هوش مصنوعی به دو نوع تفسیم می شوند : طبقه بندی کننده ( اگر براق بود انگاه الماس) و کنترل کننده ها ( اگر براق بود انگاه برش دار).
کنترل کننده ها کار خود را انجام میدهند اگرچه ، طبقه بندی شروط استنباط را قبل از انجام هر حرکتی انجام میدهد در نتیجه طبقه بندی اَشکلای در مرکز اکثر سیستم های هوش مصنوعی می باشند.
طبقه بندی کننده ها از الگوی شناسایی برای تنظیم شروط استفاده می کنند. در اکثر قالب ها مفهوم کاملی را نمیرساند اما ترجیحاً از نزدیکترین نتیجه استفاده میکند
تقسیم بندی به دو عقیده : هوش مصنوعی قرار دادی و هوش محاسباتی
تحقیقات هوش مصنوعی قراردادی درحال کوشش برای تقلید کردن از هوش انسان در دستکاری نمادها و دانشهای بنیادی ساختار نمادین است. این نزدیکی محدودیتهایی را برای بعضی وضعیتها به وجود می آورد که کدام هوش مصنوعی قراردادی به کار گرفته شود.
لطفی زاده توضیح داد که " ما مالک ابزار محاسباتی هستیم که برای طراحی درک سیستم هوش مصنوعی بمراتب موثرترازمتودهای مستندی منطقی پایه ای ازمغزعقاید هوش مصنوعی است." این تکنیکها که شامل منطق فازی هستند به عنوان محاسبات نرم شناخته شده اند.
اغلب این متودهای القاء شده زیستی جانشین هوش مصنوعی قراردادی میشوندو کمبودهای نمادین را جبران میکند.
این دو راه شناسی با عناوین versus scruffy Neat(پاکیزه در مقابل ژولیده) نامیده شده اند. با Neat به استفاده ازمنطق و نمایش رسمی دانش اهمیت داده می شود.
طبقه بندی کننده ها :
طبقه بندی کننده ها توابعی هستند که می توانند مطابق با مثالهایی تنظیم شوند ، که همین عمرباعث جذاب شدن آنها دراستفاده در هوش مصنوعی شده است. این مثال ها ازطریق مشاهدات یا الگوها شناخته شده اند.دریادگیری نظارت شده،هر الگو متعلق به کلاسی از پیش تعریف شده است.هر کلاس میتواند به عنوان یک تصمیم فهمیده شود که باید ساخته شود. همه مشاهدات ترکیب شده با برچسب های کلاسهایشان به عنوان یک داده شناخته می شوند.
وقتی مشاهده ای دریافت می شود ، مشاهدات طبق تجارب گذشته طبقه بندی می شوند ، یک طبقه بندی کننده میتواند ازراههای گوناگونی تربیت شود.
محدوده وسیعی از طبقه بندی کننده ها به همراه قدرت ها و ضعف هایشان در دسترس هستند. اجرای طبقه بندی کننده ها کاملاً به مشخصات داده ای که باید طبقه بندی شود بستگی دارد. هیچ طبقه بندی کننده مستقلی نیست که همه مشکلات داده شده را به بهترین شکل ممکن حل کند ؛ که در نتیجه به قضیه " No free lunch " ارجاع داده می شود. تست های تجربی گوناگونی برای مقایسه اجرای طبقه بندی کننده ها و پیدا کردن مشخصات داده که تصمیم گیرنده اجرای طبقه بندی کننده ها باشد انجام شد.اگرچه تعیین کردن یک طبقه بندی کننده مناسب برای حل مشکل داده شده هنوز هم بیشتر یک هنراست تا یک علم.
اغلب طبقه بندی کننده ها که به طور وسیع مورد استفاده قرارگرفته اند عبارتند از :شبکه های عصبی ، دستگاه برداری پشتیبانی کننده ، مدل ترکیبی Gaussain و تصمیم گیری درختی.


هوش مصنوعی قراردادی
هوش مصنوعی قراردادی متدهای زیادی را در بر گرفته است که امروزه با عنوان یادگیری ماشین طبقه بندی می شود ،که توسط تجزیه تحلیل آماری و رسمی مشخص شده است.این هوش مصنوعی با هوش مصنوعی نمادین ، هوش مصنوعی منطقی ، هوش مصنوعی پاکیزه و هوش مصنوعی ساخته شده خوب قدیمی ((GOFAI نیز شناخته می شود.
متدها این هوش مصنوعی شامل زیراست :
سیستم های کارشناس : به کار بردن دلایل و عوامل پیشرفت برای رسیدن به نتیجه. یک سیستم کارشناس می تواند مقدارزیادی از اطلاعات شناخته شده را پردازش کند و نتیجه را طبق آنها حاصل نماید.
وضعیت مستقر دلایل : یک دسته از مشکلات را ذخیره می کند ودر ساختار داده ای سازمان دهی شده به نام Case حل مشکل می کند. یک سیستم موقعیت مستقر دلایل در قبال یک مشکل در پایگاه اطلاعاتی خود دنبال نزدیکترین مورد مرتبط به مشکل می گردد و راه حل های خود را به عنوان خروجی مناسب قابل تغییر معرفی میکند.
وضعیت های رفتاری هوش مصنوعی : متدی معماری از ساختمان سیستم هوش مصنوعی توسط دست می باشد.


هوش محاسباتی :
هوش مصنوعی محاسباتی پیشرفت یا یادگیری تکراری را دربرگرفته است.(پارامتر در سیستم های پیوسته میزان سازی می شود). یادگیری در داده های تجربی مستقر شده و به هوش مصنوعی غیرنمادین ، ژولیده و محاسبات نرم پیوسته است.
موضوعات مهمی که از طرف علم هوش محاسباتی IEEE دررابطه با هوش محاسباتی معرفی شده عبارتند از:
شبکه های عصبی : سیستم های تربیت پذیربا قابلیت بسیار قوی شناسایی الگوها
سیستم های فازی : تکنیکهایی برای دلایل نا معلوم ، به طور وسیع درصنعت مدرن و سیستم کنترل مصرف کننده استفاده شده است ، قابل کاربا مفهوماتی نظیر "داغ" ، "سرد" ، "گرم" و "جوشان".
محاسبات تکاملی : به کاربردن عقاید الهام بخشیدن زیستی از قبیل جمعیت ، جهش بقای شایسته ترین ، برای بوجود آوردن راه حل های بهتر برای حل مشکلات.


توسعه هوش
هوش مصنوعی معمولاً در بازیها برای ساختن بازیکن حریف استفاده می شود. بر خلاف این ، هدف از تقویت هوش مصنوعی رهایی کاربراز خستگی تکرارو اجازه دادن به او برای متمرکز شدن روی فقط ظاهر بازی است.
بازیکن یک دستور استراتژیکی سطح بالا را صادر می کند ، سپس واحدهای کنترل شده کامپیوتری به جزئیات توجه می کنند . ضناً جزئیات کامل و پویای بازی توسط بخش کنترل جزئیات کامپیوتری نگهداری می شوند ، در عوض انتزاع و پریشان حواسی را از بین می برد. گلوله های ثابت در حال پروازترجیحاً از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر مکان می دهند ، علاوه بر این توسعه هوش مصنوعی برای بازی های چند بازیکنه نیز قابل اجرا و شدنی است .
اجازه دهید این مفهوم را با یک مثال از یک بازی تاکتیکی شرح بدهیم . بازیکن در حال کنترل چند جوخه است ، که هر جوخه مرکب از چندین سربازویژه . دستورات بازیکن به تمام جوخه ها اعمال می شود ، از آنجایی که اعضای جوخه فرم جوخه را انتخاب و تنظیم می کنند ، بنابراین هرعضو ویژه دراین جوخه هوشمند سعی می کند بازدهی خود را به حداکثر وافشا کاری خود را به حد اقل برساند .
بازکن می تواند به دو روش به جوخه خود دستور بدهد : واضح ومبهم . بیشتر بازی ها فقط دستورات واضح و آشکاررا پشتیبانی می کنند مثل حرکت ، حمله ، دفاع ، ساختن و ... . بر خلاف دستورات واضح و آشکار ، دستورات مبهم اطلاعات را از بازیکن به واحد ها انتقال می دهند و به آنها در ایجاد تصمیمات خودگردان کمک می کنند . برای مثال یک بازیکن ممکن است بخواهد جوخه اش با ترسم یک پیکان (فلش) برای حمله مورد نظراز نزدیک شدن حریف از قسمت شرق آگاه کند ، یا ترجیحاً از غرب . متناوباً ممکن است بازیکن بخواهد دایره ای را در جایی که کمینگاه سربازان است ترسیم کند .
تجارت : بانکها از هوش مصنوعی برای سازمان دهی به عملیات ، سرمایه گذاری در سهام ومدیریت موجودی استفاده می کنند.در اگوست سال 2001 روباتها انسانها را در یک رقابت مالی تجاری شبیه سازی شده شکست می دهند ( News BBC سال 2001)
یک کلینیک پزشکی از سیستم هوش مصنوعی برای سازماندهی برنامه ریزی تخت ها استفاده می کند ، چرخش کارمندی ایجاد می کند و اطلاعات پزشکی تهیه می کند. بسیاری از برنامه های کاربردی به شبکه های هوش عصبی بستگی دارند ، شبکه هایی که تقلید از اعصاب مغز را الگوی سازمان خود قرار می دهند و درشناسایی الگو ها بهتربوده اند.شبکه های عصبی همچنین به طور وسیعی درامنیت منازل ، تشخیص صدا ، تشخیص پزشکی ( پردازش فکرو تصورات در نرم افزار EMR ) استخراج داده و ف**ی**ل**ت**ر کردن هرزنامه های ایمیل گسترش یافته اند.
روباتها در بسیاری از صنعت ها رایج شده است. آنها اغلب درکارهایی که برای انسان خطرناک مطرح شده است به کار گرفته می شوند. روباتها ثابت کرده اند که در کارهای تکراری که توسط انسانها ممکن است که به اشتباه منجر شود و یا حوادثی حاصل از یک لغزش درامری تمرکزی و یا کارهای دیگر که انسانها ممکن است از پس ان بر نیایند موثر هستند.
شرکت جنرال موتوراز چیزی نزدیک به 16000 روبات برای کارهایش از قبیل نقاشی ، جوشکاری و گردآوری کردن استفاده می کند.کشور ژاپن در استفاده از روباتها و تولید آنها درجهان پیشتازاست. در سال 1995 ، 700000 روبات در سراسردنیا استفاده می شد که 500000 از این روباتها در ژاپن بودند.
در صنعت بازی ، تولید کنندگان از هوش مصنوعی در بازی هایشان استفاده می کنند.هوش مصنوعی شخصیتها را کنترل می کند که درمقابل بازی کننده بهتر واکنش نشان دهند؛ شخصیتها حرکات بازی کننده را پردازش می کنند و اقدام به بهترین عکس العمل می کند.
هوش مصنوعی متمایل به مبارزه(رزمی)

شاید دراغلب فرم های تکمیل شده هوش مصنوعی ، هوش مصنوعی متمایل به جنگ ، بعد ازاواسط دهه 1990 تقریباً در هر تیراندازی دیده شده باشد. (در بازی ها). طراحان تیراندازان اولیه به هوش رزمی برای ساختن بازیهایی قابل بازی شدن متکی بودند . سیر تکاملی هوش مصنوعی رزمی برای سا لیان متمادی به کندی صورت می گرفت. اکثرحریفان دارای هوش مصنوعی اغلب اوقات درست در موقع تیراندازی، حرکت رو به جلو را با قدم هایی کج و نامنظم انجام می دادند ، گاهی اوقات مستقیماً درتیررس بازیباز قرارمیگرفتند . هوش مصنوعی تا قبل ازانتشار بازی Half-Life از شرکت Valve وجود نداشت که این بازی قدمی بزرگ در مساله هوش مصنوعی برداشت. دریانوردان نفرت انگیز هوش مصنوعی را که تا قبل ازآن در بازی دیگری دیده نشده بود را به نمایش گذاشتند. با حرکات متفاوت در هنگام شلیک ، نارنجک اندازی و همچنین اطلاع واقعی از وضعیت بازیباز، هوش مصنوعی هم تیمی ها و دشمنان.
Half-Life خود را به عنوان بهترین هوش مصنوعی در بین بازیها معرفی کرد.


هوش مصنوعی درصنعت و تولید
همانطور که صنعت کارخانه ای به صورت یک رقابت افزایشی شروع شده است ، تکنولوژی خبره و ماهری نیز برای بهبود مستمر محصولات به وجود آمده است. هوش مصنوعی در صنعت می تواند برای سیستم های مختلفی اعمال شود. آن میتواند الگو ها را تشخیص دهد ، علاوه بر آن می تواند کارهای زمان بر و رقابت های ذهنی را نیز انجام دهد. هوش مصنوعی می تواند زمانبندی محصولات را بهینه کرده و تولیدات را انجام دهد.

مزایا

- مشاهده تولید بهترین محصولات و تنظیمات متناظر با آن ها
- افزایش بازدهی و کیفیت با از طریق بهینه کردن تنظیمات محصولات قبلی
- هوش مصنوعی می تواند زمانبندی محصولات را در محدوده توانایی های انسان بهینه سازی کند.
- افزایش بهره وری از طریق حذف زمان توقف به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن تغییرات در جدول زما بندی


هوش مصنوعی در زمانبندی محصولات
نرم افزار های هوش مصنوعی ما برای برای زمانبندی مبتنی بر الگوریتم های زمانبندی تکوینی هستند که اهداف زمانبندی شما را به ترتیب اهمیتشان در وظایف مرتبی تفسیر می کنند.
برنامه هوش مصنوعی برای زمانبندی به گونه ای طراحی شده که زمانبندی مبتنی بر احتیاجاتتان را بهینه سازی کند. ما نرم افزارهایی را طراحی می کنیم تا سطوح مختلف اولویت بندی عددی شرکت ها را تشخیص دهند . به عنوان مثال اگر شما خیلی نگران هستید که پروژه یا محصولتان در موعد مقررآماده شده و بهینه شود ، اما شما می خواهید که سیستم هر دو را بهینه کند ، ما سیستم شما را برای اولویت دادن بیشتر به موعد مقرر اما به شرط بهینه سازی بازده ماشینی برنامه ریزی می کنیم . مثال دیگر از قابلیت های نرم افزار های هوش مصنوعی زمانی خواهد بود که کارهای فوری و بدون برنامه احتیاج به اضا فه کردن جدول زمانبندی یا تغییر دادن اولویت اجرای یک کارموجود داشته باشند که در این صورت سیستم فوراً تمام زمانبندی ها را برای دربرداشتن اطلاعات جدید تا وقتی که شما نیاز به بازدید یا اولویت بندی داشته باشید تشخیص می دهد .


هوش مصنوعی در حلقه بسته بهینه سازی محصولات
نرم افزار هوش مصنوعی برای حلقه بسته بهینه سازی محصولات کامپیوتری مورد نظر شما برای تولیدات واقعی اجرا می شود . ما داریم الگوریتم هایی طراحی می کنیم که هر کدام ازاجراهای اخیر شما را برای رسیدن به اهدافتان در اجرای کنونی تجزیه و تحلیل بکنند . سپس شما را با بهترین تنظیمات پردازش برای کار کنونی آماده می کنیم .
نرم افزار هوش مصنوعی ما یک دستگاه تنظیم Recipe (دستورالعمل) را برای کارمندانتان مهیا می کند که آنها بتوانند از خلق بهترین نتایج استفاده کنند . این به کارمندان خط تولید این اجازه را می دهد که اجراهای بعدی را توسط اطلاعات جمع آوری شده پیشین رفته رفته کارا تر به انجام برسانند .


برنامه نویسی هوش مصنوعی و شیوه های آن
تحقیقات هوش مصنوعی درزمینه زبانهای برنامه نویسی به پیشرفتهایی دست یافت که شامل اولین پردازش لیست محلی ،طراحان ،بازیگران و تشبیه علمی ارتباط allen Newellزبان پردازش ، سیستم های تولید وزبانهای قوانین بنیادی.
تحقیقات برنامه نویسی تست GOFAI معمولاً با عناوین PROLOG(زبان استفاده شده در هوش مصنوعی)یا Lisp انجام می شود. نرم افزار مطلب و Lush (یک پردازش محلی عددی ) شامل کتابخانه احتمالات ویژه برای سیستم های Bayesian.
تحقیقات هوش مصنوعی معمولاً به صورت شکل اولیه و خیلی سریع و یکی پس از دیگری برای استفاده به عنوان زبان مفسر، سرعت و قدرت بیشتر در دستورات و آزمایشات استفاده می شود.
سیستم های بلادرنگی که نرم افزاری را به صورت اختصاصی برای بهینه شدن نیاز دارند.
سیستم های ویژه ای وجود دارند که مجموعه ای ازIF-THEN هارا به عنوان توضیحات سازمان دهی کرده است، تولیدات نامیده می شود که می تواند شامل عناصراحتمالی باشد ، عمل آوردن تغییرات ذاتی ، متکی در تغییرات تولید شده در استفاده درمحیط پویا.


پیچیدگی هوش مصنوعی
هوش مصنوعی از این نظرنیز سخت می باشد که عده ای آن را رقابتی سخت برای انسان تلقی می کنند ، عقاید و اصطلاحات علمی درگیر شده نیز واقعاً پیچیده هستند به طوریکه هم متخصصان هوش مصنوعی در فهمیدن و ارزیابی مشخصات ان که آیا ارزش بیرون دادن پروژه کنارحواشی تجاری را دارد و هم دانشجویان فارغ التحصیل در فهمیدن مفاهیم پیچیده در هوش مصنوعی مشکل دارند.
غیر انگلیسی زبانان نیز در مستند سازی مقالات پیشرفته هوش مصنوعی مشکل دارند. بسته به ماهر بودن تازه واردان در یک پروژه هوش مصنوعی سدهای راه ظاهراً بی پایان هستند.
اگر شخص متخصص و یا اگرتنها یک شخص تازه کار با یا بدون علم زبان انگلیسی تنها یک دانش وسیع در تمام زمینه های مربوط به هوش مصنوعی نوعی از دایرةالمعارف غول پیکر برای توسعه دائم یادگیری دانش هوش مصنوعی و بسیاری زمینه های دیگرمی بود ارتباط با هوش مصنوعی بعید به نظرمی رسد.


فلسفه هوش مصنوعی
مناقشه هوش مصنوعی قوی در برابر هوش مصنوعی ضعیف هنوز هم یک موضوع داغی بین فلاسفه هوش مصنوعی می باشد. این موضوع فلسفه تفکرو مسئله تن و روان را درگیرخود کرده است. Roger Penrose درکتاب خود به نام تفکر جدید امپراتورو John Searle در کتاب خود به نام اتاق چینی بحث کرده اند که هوشیاری واقعی قابل دسترس با سیستم های منطق رمزی نیست.
زمانی که Dauglas Hofstadter در Godel , Escher , Bash و Daniel Dennet در شرح هوشیاری در مورد طرفداری از کارکردگرایی بحث می کنند.
در تعدادی از عقاید پشتیبانی کنندگان هوش مصنوعی ، هوشیاری مصنوعی در مورد هوش مصنوعی مطرح شده است.
Edsger Dijkstra عقیده داشت که بحث ها بی اهمیت هستند: سوال اینکه آیا یک کامپیوتر
می تواند فکرکند جالبتر ازاینکه یک زیردریایی می تواند شنا کند نیست.
معرفت شناسی : مطلالعه دانش ، که با هوش مصنوعی ارتباط برقرار می کند و همانند مهندسین درون خودش سوالاتی شبیه فیلسوفان درمورد اینکه بهترین نمایش را نشان دهد و ازاطلاعات و دانش استفاده کند را مورد بحث قرارمی دهد.


روان شناسی – عصبی
تکنیکها و تکنولوژی هایی که در رابطه با هوش مصنوعی به طور مستقیم از علم عصبی که شامل شبکه های عصبی است مشتق شده است. فراگیری Hebbian و زمینه های جدید وابسته به حافظه موقت سلسله مراتبی که شبیه ساختار روان شناسی است.
علم کامپیوتر
مثالهای قابل ملاحظه ای که شامل زبان های Lisp و Progolکه برای هوش مصنوعی کشف شده بودند امروزه برای کارهایی غیراز هوش مصنوعی استفاده می شود. فرهنگ هک کردن برای اولین بار ازآزمایشگاههای هوش مصنوعی سرچشمه گرفت ، به خصوص در آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT.
پرسش و پاسخ هایی در رابطه با هوش مصنوعی
دید اجمالی

اگر شما در جستجوى پاسخ به اين سؤال هستيد که هوش مصنوعى چيست؟ و فقط شما يك دقيقه داريد در اینجا تعریف انجمن برای پیشرفت هوش مصنوعی که دراین صفحه آمده به شما پیشنهاد میشود : " درک علمی مکانیزم های فکر و رفتار هوشمندانه و تجسمشان در دستگاه ها " اگر شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که بیشتر از یک دقیقه وقت داشته باشید ، بنابراین لطفاً خودتان را برای شروع یک سفر مهیج برای جست وجوی هوش مصنوعی آماده کنید .

هوش مصنوعی چیست ؟
توسط جان مکارتی ،قسمت علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد کالیفرنیا
یکی از برپا کنندگان میدان هوش مصنوعی ، مکارتی، اساس ها را در ساختار یک سوال و جواب ميپوشاند .شروع با یک سوال : هوش مصنوعی چیست؟ عبارت است از علم و دانش ساختن دستگاه های هوشمند ، مخصوصاً برنامه های هوشمند کامپیوتری که وابسته به استفاده از کامپیوتردرکارهای مشابه برای درک هوش انسان است ، ولی هوش مصنوعی در روشهای خود حد ومرزی ندارد که به طور بیولو ژیکی رعایت کردنی هستند.
بله ، اما هوش چیست ؟ هوش بخش محاسبه ای توانایی انسان برای دست یافتن به اهداف در جهان است. انواع و درجات مختلفي از هوش درميان مردم ،بيشتر حيوانات وبعضي از دستگاه ها وجود دارد.

Ray Kurzweil درباره واقعيت افزوده به طرز شگفتي صحبت ميکند - آينده نگر و مخترع از محاسبات فراگير،حقيقت افزوده ونگهداري آن به عنوان يک عمل فلسفي ياد مي کند .( به وسيله يان لامونت.)
مجله دنياي کامپيوتر(November 11, 2007)
[سوال] : تعريف شما از هوش مصنوعي چيست؟
[ پاسخ ] هوش مصنوعى عبارت است از توانايى انجام کاري که معمولاً به وسيله يک هوش طبيعى انجام‌شده است، مخصوصاً هوش طبيعى انسان.ما درحقيقت هوش مصنوعى اي داريم که كارهاي زيادي را مى تواند انجام بدهد که در واقع ملزوم بكند -- که مى توانست تنها انجام بشود توسط --هوش انسان. امروزه صدها مثال از اين قبيل وجود دارد که درزيرساختار اقتصادى مان عميقاً ريشه‌دار هستند.
تمامي ارتباطات به وسيله الگوريتم‌هاى هوشمند حكومت‌شده است که مسيراطلاعات را به هم وصل مى كنند. برنامه‌ها در سيستم‌هاى طراحى به كمك كامپيوترريشه‌دارهستند. هوش مصنوعى پرواز مى كند و هواپيماها را فرود مى آورد، سيستم هاي اسلحه‌هاى هوشمند را راهنمايي مي کند، مكان‌ميلياردها دلار شرح مذاكرات مالى هر روزرا نشان ميدهد. اينها مثال‌هاي محدودي از هوش مصنوعى هستند که غالباً به شکل ماهرانه اي کارهاي خاصي را انجام مى دهد كه براي انجام آن ها احتياج به افراد متخصص هست .
[ سوال] چه چيزي توانست ورود هوش مصنوعى قوى يا تکنولوژي هوشمند ترازانسان را که شما آن را منحصربه فرد مي نا ميد به تاخيربيندازد؟
[پاسخ ] دو موضوع هستند كه واقعاً درباره آنها فكر بكنيد. يكي سخت‌افزار است و ديگري نرم‌افزار. ... "
هوش مصنوعى به سالهاى طلائى برمي گردد. به وسيله David Cohn.

" هوش مصنوعى اين تابستان 50 ساله است و ماداميكه كامپيوترها ميتوانند بهترين بازيكنان شطرنج دنيا را شکست دهند،هنوز ما نمى توانيم آنهارا مجبور به داشتن فكر4 سال پيش بكنيم .
Ray Kurzweil آينده نگرميگويد : هوش مصنوعي بيشتر ازدرک مردم انجام داده است ودر زيرساختار اقتصادى مان نفوذکرده است. هر بارکه شما يك تلفن سلولى را جابجا مي کنيد يا يك E-Mail مى فرستيد، هوش مصنوعى برنامه اي به منظورهدايت اطلاعات مي نويسد . ' ...
با وجود اينكه ما هنوز نمى فهميم چطور مغز خيلى ازمهارتهاي ذهنى را انجام مى دهد، ما مي توانيم تلاش كنيم تا ماشين هايي بسازيم كه بتوانند همان کارها يا کارهاي مشابه را انجام دهند. هوش مصنوعي در حقيقت نامي است که ما به تحقيقاتمان مي دهيم . اما همانطورکه قبلاً متذكر شدم، اين به معناي متمرکز کردن تحقيقات به منظور تغيير آنها در آينده است، به محض اين كه ما فكركنيم پاسخ يك معما را بدست آورده ایم ، ما بايد به سمت معماي بعدي حرکت کنيم .

چطور ما مي توانيم اميدوار باشيم به داشتن ربات هايي که وقعاً بتوانند فکر کنند ؟
شما ممکن است درمورد هوش مصنوعي ديد کلي داشته باشيد ، به عنوان يک روبات ، و چيزهايى كه رباتها درپس زمينه و پيش زمينه اجرا مي کنند. حتى ما امروزه سيستمهايي داريم که در شهرهاى داخلي به بچهها تعليم ميدهند که چطور درس بدهند وچطور از رياضيات لذت ببرند. ما رباتهايي داريم که به جراحان در ريزجراحى ها کمک مي کنند .
رباتها و سيستمهاى روباتى واقعاً برخي از هواپيماهاى تجارتى را به نرمى به زمين مي نشانند. و در ايالات پايينتر،اين روزها جستجو دروب راجادومي کند وقتی شما به موتورهاي جستجوي Google يا MSN مراجعه مي کنيد ، در پس زمينه جستجوي شما واقعاً به وسيله ماشين هاي هوش مصنوعى يادگيري اين موتورهاي جستجو ، درپاسخ به صدها ميليون سؤال مردم افزايش يافته است ، بنا بر اين، زندگى را حقيقتاً در خيلى راهها بالا برده و رشد مي دهد.

بنابراين، شما چه فكري مى كنيد؟
آيا كسانى هستند كه ترسيده باشند ، آيا آنها آرامش و سکوت را فقط درداستان هاي علمي تخيلي دوست دارند ، يا هرگونه تهديدی به نژاد انسان به خاطرهوش مصنوعى و ساختمان رباتها؟
HORVITZ مي گويد : خوب، روشن و واضح است كه شما ميتوانيد يك تئاتررا پر بکنيد با ترسيم روباتي مبني بريک روبات كنترل شده که مي تواند به آسانى به جاى يك كامپيوتر به يك دانشجو كمك بكند ، و بياموزد که چطور بخواند وبنويسد ، يا روباتي كه بتواند با پيش بيني کردن ، به سيستم‌هاى کنترل ترافيک در بزرگراه ها را كمك بكند و به همين ترتيب. به طور كلى، ما براى محصولات و نتايج هوش مصنوعى مثل چيز هاي خيلي خوب براى انسان بايد مشتاقانه منتظر باشيم... .


منبع :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

مترجم :
علی آزمود ( خودم )
در صورت استفاده در مطالب خود حتماً منبع را ذکر فرمایید.
با تشکر

اگر روزی دشمن پیدا کردی، بدان که در رسیدن به هدفت موفق بوده ای.
03-02-2011 06:30 PM
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Shervin ، Masood_Matin ، DANTE ، M3ND4RK ، Isaac Clarke ، drive by ، fire man ، Mister J ، Saeid ، BigBoss ، Bahare ، rayman ، Ali Venom ، Avenger ، Ashinferno
ارسال: #2
RE: هوش مصنوعی  
<<<< مرد آتشین >>>>
***
کاربر درجه ی 4
ارسال ها: 101
تاریخ عضویت: Jul 2011
اعتبار: 45
سپاس ها 41
سپاس شده 109 بار در 50 ارسال
 

کاربرد هوش مصنوعی در بازی ها:
بطور کلی از نظر کاربرد هوش مصنوعی در بازی ها دو گروه بازی وجود دارند.
بازی های کلاسیک مانند:
Twenty Questions:Mastermind ، connect Four _ Go-moku _ Qubic(4x4x4tic-tac-toe
Othello(reversi _ checkers _ Backgammon _ chess _ Scrabble _ Bridge_ poker
سازندگان این بازی ها تلاش فراوانی کرده اند که با استفاده از بانک های اطلاعاتی عمیق و
جستجوی درختی ، ساختار این بازی ها را بر اساس هوش مصنوعی بگذراند. ولی کمبود های جدی در این بازی ها به چشم میخورد.
بازی های مدرن مانند:
Enemy Nations_ Formula One Grand Prix2_ Age of Empires l/ll _ Duke Nuke em 3D
Mindrover _ The Europa Project _ The sims2
در این گروه از بازی ها موفقیت های چشم گیری به دست آمده است برای The Sims2 شخصیت های بازی نمونه ، در بازی نیازهای اولیه ی خود
را مانند: گرسنگی تشنگی و یا نیاز به توالت رفتن را نشان میدهند. اگر به شخصیت های بازی غذا داده نشود ، بعد از دو یا سه روز خواهند مرد.
از دیگر جانب این بازی احساس دوست داشتن است.بعبارت دیگر شخصیت های بازی میتوانند بدون دخالت شما در بازی عاشق یکدیگر شوند.
ادامه دارد....

منبع:www.aftabir.com

برای یکبار ایستادن هزاران بار افتادم.









(آخرین ویرایش در این ارسال: 08-07-2011 11:54 PM، توسط fire man.)
08-07-2011 11:48 PM
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Saeid ، Isaac Clarke ، Bahare ، rayman ، Avenger ، Ali ، meysam74 ، Ashinferno
ارسال: #3
RE: هوش مصنوعی  
<<<< مرد آتشین >>>>
***
کاربر درجه ی 4
ارسال ها: 101
تاریخ عضویت: Jul 2011
اعتبار: 45
سپاس ها 41
سپاس شده 109 بار در 50 ارسال
 

نتیجه:
روند نزدیکی هوش مصنوعی و بازی باعث شده است که بازیکنان خود را جزئی از بازی بدانند از اینرو دیوار بین برنامه بازی و بازی کن هروز کوتاه تر میشود. تولید کنندگان برنامه های بازی تلاش دارند این دیوار را کاملا از بین ببرند تا بدین طریق بازیکن خود را در قالب یکی از شخصیت های بازی بگذارد. در بعضی از بازی ها که به کمک هوش مصنوعی و واقعیت مجازی ساخته شده است.بازیکن میتواند از حس های بویایی و چشایی خود در بازی استفاده کند در آینده ای نچندان دور میتوان شاهد بازی های بود که تقریبا هیچ فضای برنامه ای بین انسان و کامپیوتر نیست و بازیکن یکی از شخصیت های خود بازی است.دقیقا مانند زندگی واقعی.

وجه مشترک بازی ها بر اساس هوش مصنوعی تولید شده است بر خلاف بازی های کلاسیک که بازیکن تابع برنامه بازی است_ برنامه بازی وابسته به عملکرد بازیکن است بدین معنی که اگر بازیکن رابطه ی متقابلی با عملکرد های برنامه ایجاد نکند،هیچگونه تغییری در کیفیت بازی انجام نمیشود و اگر شخصیت های بازی The sims2 پس از مدتی بازی کسل کننده بنظر می آید. برای مثال در بازی اگر روابط بین آنها تعریف نشود و همچنین محل زندگی آنها معلوم نشود بازی کاملا پوچ و بیمعنی جلوه میکند.


برای یکبار ایستادن هزاران بار افتادم.









08-09-2011 11:39 PM
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Mister J ، Saeid ، Avenger ، Ali ، Isaac Clarke ، جینا ، Ashinferno
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان